بهترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال

نرم افزار طراحی گرافیک

گرافیک دیجیتال، فرآیندی است که در آن به جای آبرنگ، قلم‌مو، مداد و ماژیک از ابزارهای دیجیتال و قلم ‌موهای دیجیتالی برای خلق یک تصویر در نرم ‌افزار کامپیوتری استفاده می‌شود. مزیت تصویرسازی و گرافیک دیجیتالی نسبت به نقاشی روی کاغذ و بوم نقاشی در این است که می‌توان بدون پرداخت هزینه زیاد، آزمون و خطای زیادی انجام داد. لازم به ذکر است که نقاشی دیجیتال یا گرافیک دیجیتالی با نقاشی‌های کامپیوتری بسیار تفاوت دارد زیرا نقاشی‌های کامپیوتری از یک سری عدد و کد تشکیل شده‌اند اما در خلق گرافیک دیجیتالی، یک هنرمند واقعی هنرنمایی کرده است؛ با این تفاوت که به جای ابزارهای سنتی نقاشی از کامپیوتر و نرم ‌افزار طراحی گرافیک بهره برده است.

با پیشرفت تکنولوژی و محبوبیت روزافزون طراحی گرافیک دیجیتال، نرم ‌افزارهای متعددی در زمینه طراحی گرافیک دیجیتال روانه بازار شده‌اند. در این مقاله به معرفی چند نمونه از بهترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال خواهیم پرداخت.

Procreate

نرم ‌افزار Procreate

نرم ‌افزار Procreate در حال حاضر برای سیستم‌عامل iOS قابل استفاده است اما می‌توان گفت که این نرم ‌افزار یکی از بهترین گزینه‌ها در طراحی دیجیتال محسوب می‌شود. بیشتر افرادی که از محصولات شرکت اپل استفاده می‌کنند، ترجیح می‌دهند تا نرم ‌افزارهای خاص خود این شرکت را به کار گیرند. به همین دلیل، دوستداران اپل حتماً به خاطر گرافیک بالا و لذت‌بخش، عاشق نرم ‌افزار Procreate خواهند شد و می‌توانند این نرم ‌افزار را روی آیپد خود نصب کرده و از صفحه‌ نمایش بزرگ‌تری برای طراحی دیجیتالی گرافیک استفاده کنند.

این نرم ‌افزار یکی از کامل‌ترین و جامع‌ترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال است که کاربر می‌تواند با استفاده از آن ساده‌ترین تا پیچیده‌ترین تصاویر را خلق کند. یکی از مزایای قابل توجه نرم ‌افزار طراحی گرافیک Procreate، به‌روزرسانی مداوم و صفحه اینستاگرام فعال آن است. در این صفحه اینستاگرامی، آموزش گام به گام نرم ‌افزار، نحوه طراحی دیجیتالی یک تصویر و همچنین معرفی هنرمندانی که با استفاده از این نرم ‌افزار اثری را خلق کرده‌اند، ارائه شده است. تنها مشکل عمده‌ی نرم ‌افزار Procreate این است که برای خلق و طراحی تصاویر بسیار بزرگ با حجم بالا، نمی‌توان از آن استفاده کرد.

Adobe Photoshop CC

Adobe Photoshop CC

اکثر کاربران نرم ‌افزار محبوب فتوشاپ را به عنوان نرم ‌افزاری به منظور ویرایش عکس می‌شناسند؛ اما باید خاطرنشان کرد که فتوشاپ در اصل یکی از کامل‌ترین و بهترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال به شمار می‌آید که قابلیت نصب بر کامپیوتر، لپ‌تاپ و حتی گوشی‌های موبایل را دارد. در این نرم ‌افزار، هر ابزاری که برای خلق و طراحی دیجیتال مورد نیاز است را می‌توان یافت.

علاوه بر این، می‌توان قلم‌ موها و ابزارهای طراحی گرافیک شخصی‌سازی شده را به کار برد. این مزیت منحصر به فرد نرم ‌افزار Adobe Photoshop CC موجب می‌شود تا تصویر خلق شده امضای خود هنرمند را داشته باشد. یادگیری این نرم ‌افزار نیز به دلیل محبوبیتش در میان دوستداران نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک، بسیار آسان است. ویدیوهای آموزشی بسیار زیادی را می‌توان در یوتیوب و فیسبوک به صورت رایگان پیدا کرد و یا می‌توان در کلاس‌های آموزش آنلاین فتوشاپ ثبت‌نام کرده و با گذراندن یک دوره آموزشی، نحوه استفاده از ابزارهای مختلف این نرم ‌افزار را فراگرفت.

Corel Painter X3

Corel Painter X3

نرم ‌افزار Corel Painter X3، یکی از پیشرفته‌ترین نرم ‌افزارهای عرضه شده در زمینه طراحی گرافیک دیجیتال در بازار است. این نرم ‌افزار نزد طراحان دیجیتال بسیار محبوب است. دلیل محبوبیت نرم ‌افزار طراحی گرافیک دیجیتال Corel Painter X3، وجود پیشرفته‌ترین ابزارها و تنظیمات در قلم‌ موها و زمینه است. علاوه بر این ابزارها و تنظیمات پیشرفته زمینه، این نرم ‌افزار رنگ‌های خاصی را برای تکنیک‌های طراحی خیس و خشک مانند آبرنگ، رنگ روغن، آکریلیک و ماژیک و مداد ارائه می‌دهد.

Clip Paint Studio Pro

Clip Paint Studio Pro

نرم ‌افزار طراحی گرافیک Clip Paint Studio Pro، برای طراحی و ساخت مانگا بکار گفته می‌شود. در واقع، مانگا همان صنعت کمیک کشور ژاپن است که از دهه‌ی 1950 رونق فراوانی در میان نشریات کارتونی یافت. مشخصه‌ی بارز طراحی مانگا، شخصیت‌های کارتونی خاصی است که اغلب در طراحی اندام‌های بدن به ویژه دهان و بینی و چشم آن‌ها اغراق می‌شود. در طراحی مانگا، موهای شخصیت‌ها نیز اغلب به رنگ‌های غیرطبیعی طراحی می‌شوند. به دلیل شیوه خاص طراحی مانگا، اندازه و نوع قلم‌موهای بکار گرفته شده باید برای قسمت‌های مختلف طراحی به دقت انتخاب شود.

این نرم ‌افزار با ارائه‌ی گستره‌ی وسیعی از قلم‌موهای مختلف با اندازه‌های متفاوت، امکان طراحی و ساخت شخصیت‌های کارتونی مانگا را میسر می‌سازد. نرم ‌افزار Clip Paint Studio Pro، همچنین حالت‌های مختلف قلم ازقبیل آبرنگ، پاستل، مداد یا رنگ روغن را شامل می‌شود. این نرم ‌افزار یکی از محبوب‌ترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال نزد تصویرگران است. بسیاری از معماران نیز برای طراحی داخلی ساختمان و ساختار یک نقشه از این نرم ‌افزار کمک می‌گیرند.

Autodesk Sketchbook Pro

Autodesk Sketchbook Pro

نرم ‌افزار طراحی گرافیک Autodesk Sketchbook Pro، یکی از بهترین نرم ‌افزارها برای تمرین و یادگیری طراحی با استفاده از تبلت و گوشی‌های موبایل است. لازم به ذکر است که نرم ‌افزار Autodesk Sketchbook Pro بر روی کامپیوتر و لپ‌تاپ نیز قابل نصب است. ویژگی منحصر به فرد این نرم ‌افزار، امکان ترکیب رنگ‌های مختلف با استفاده از 18 مود بلند کردن (ترکیب کردن) است. در حال حاضر، این نرم ‌افزار یکی از محبوب‌ترین نرم ‌افزارهای گروه اتودسک به شمار می‌آید.

نرم افزار طراحی گرافیک Corel Draw

Corel Draw

نرم ‌افزار Corel Draw یکی دیگر از برترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال محسوب می‌شود. این نرم ‌افزار کاربرد فراوانی برای طراحان وب‌سایتی دارد که می‌خواهند تصاویر بی‌نقص و بدون محدودیتی را خلق کنند. در واقع، این نرم ‌افزار با داشتن ویژگی‌های منحصر به فرد و ارزشمند گرافیکی، گزینه‌ مناسبی برای طراحی در زمینه‌ صنعت است. از مزایای دیگر این نرم ‌افزار می‌توان به عملکرد خوب آن هنگام کار با فایل‌هایی با حجم بالا اشاره کرد؛ ویژگی که بسیاری از نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال از آن بی‌بهره هستند.

از مزایای دیگر نرم ‌افزار Corel Draw می‌توان به رابط کاربری بالا و قابلیت شخصی‌سازی، خلق تصاویر باکیفیت، دارای مجوز یا اشتراک دایمی، یادگیری آسان و ابزارهای جدید و به روز شده به منظور طراحی اشاره کرد. یکی از معایب این نرم ‌افزار، این است که بر روی سیستم‌عامل مک قابل نصب و اجرا نیست. لازم به ذکر است که طراحان تازه‌کار در یادگیری ابزارهای نرم ‌افزار Corel Draw کمی با مشکل روبرو می‌شوند.

نرم افزار طراحی گرافیک Adobe Illustrator

Adobe Illustrator

نرم ‌افزار طراحی گرافیک دیجیتال Adobe Illustrator یکی از بهترین گزینه‌ها برای طراحان گرافیک وب‌سایت‌ها است. از ویژگی‌های جالب این نرم ‌افزار، پشتیبانی از روش وکتور یا تصویربرداری است. کیفیت این ‌نرم ‌افزار به حدی بالاست که حتی وقتی بر روی تصویر زوم زیادی انجام می‌شود، کیفیت تصویر پایین نمی‌آید. این ویژگی منحصر به فرد به خاطر محاسبات دقیق و پیچیده‌ای است که در طراحی نرم ‌افزار Adobe Illustrator صورت گرفته است.

علاوه بر طراحی وب‌سایت، از این نرم ‌افزار می‌توان برای طراحی لوگو، طراحی گرافیکی، آیکون‌های تصاویر و فایل‌های فلش نیز استفاده کرد. یکی از مزیت‌های بارز نرم ‌افزار Adobe Illustrator، رزولوشن نامحدود آن است که موجب ایجاد یک تصویر شفاف چاپی برای وب‌سایت می‌شود. لازم به ذکر است که استفاده از این نرم ‌افزار بسیار ساده و آسان و البته کمی زمان‌بر است. نرم ‌افزار Adobe Illustrator از ترافیک اکسلی پشتیبانی نمی‌کند. به طورکلی می‌توان گفت که نرم ‌افزار Adobe Illustrator، گزینه‌ی مناسبی برای طراحان گرافیک دیجیتالی است که به دنبال کیفیت بالا هستند. این نرم ‌افزار بر روی دو سیستم‌عامل مک و ویندوز قابل نصب و استفاده است.

Adobe InDesign

Adobe InDesign

یکی از نرم ‌افزارهای رایج برای ترکیب تصویر با متن، نرم ‌افزار ورد است. از آنجایی که نرم ‌افزار ورد تنها یک پردازشگر کلمه‌ای می‌باشد، گزینه‌ مناسبی برای طراحی صنعتی به شمار نمی‌آید. نرم ‌افزار طراحی گرافیک Adobe InDesign، یکی از نرم ‌افزارهای قدرتمند برای محیط‌های کسب‌وکار است. افرادی که کار طراحی و صفحه‌آرایی در مجلات آنلاین را بر عهده دارند، می‌توانند از ویژگی‌های منحصر به فرد نرم ‌افزار Adobe InDesign بهره‌مند شوند.

از مزایای این نرم ‌افزار می‌توان به یادگیری آسان آن برای مبتدیان، ترکیب ساده‌ی متن و تصویر و ویژگی‌ها و ابزارهای خارق‌العاده در زمینه طراحی گرافیک اشاره کرد. لازم به ذکر است که نرم ‌افزار Adobe InDesign، ابزار گرافیکی قدرتمندی ندارد و در خلق اشکال گرافیکی با محدودیت رو به روست. همچنین، تنظیمات آن برای ویرایش تصویر نیز نسبت به سایر نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال بسیار محدودتر است.

Adobe XD

Adobe XD

نرم ‌افزار Adobe XD یکی از بهترین گزینه‌ها برای سیستم‌عامل ویندوز و نصب بر روی کامپیوتر است. با نصب نرم ‌افزار Adobe XD بر روی سیستم‌عامل ویندوز می‌توان به راحتی به سرعت بالای آن پی برد. در این نرم ‌افزار از فایل‌های exe استفاده نمی‌شود. از مزیت‌های این نرم ‌افزار می‌توان به امکان کپی کردن لایه‌های وکتور پروژه خود در نرم ‌افزارهای دیگری همچون Adobe Illustrator اشاره کرد و به ویرایش پروژه پرداخت.

Inkscape

Inkscape

نرم ‌افزار Inkscape یکی از بهترین نرم ‌افزارهای رایگان با ویژگی ادغام SVG محسوب می‌شود. این نرم ‌افزار را می‌توان بر روی سیستم‌عامل ویندوز، مک OS و لینوکس نصب و اجرا کرد. نرم ‌افزار Inkscape مانند بسیاری از نرم ‌افزارهای رایگان در این زمینه بر فرمت SVG به عنوان فرمت اصلی خود تمرکز دارد و امکان یکپارچه‌سازی SVG بسیار خوبی را فراهم می‌سازد. این نرم ‌افزار با در اختیار داشتن مودهای مختلف رنگ به منظور چاپ و طراحی تصاویر گرافیکی برای وب‌سایت می‌تواند جایگزین مناسبی برای نرم ‌افزار Adobe Illustrator باشد. اگرچه رابط کاربری نسبتاً ساده‌تری در مقایسه با نرم ‌افزار Adobe Illustrator دارد. از قابلیت‌های دیگر نرم ‌افزار Inkscape می‌توان به قابلیت ردیابی تصاویر بیت مپ، پشتیبانی از سوئیچ‌های عرض متغیر و وارد کردن فایل‌های بومی Adobe Illustrator اشاره کرد.

نرم افزار طراحی گرافیک Canva

Canva

نرم ‌افزار طراحی گرافیک Canva بیشتر از یک نرم ‌افزار ساده در زمینه‌ی ویرایش تصویر است. به طور کلی می‌توان بیان کرد که نرم ‌افزار Canva، یک ویرایشگر عکس، ابزار پالت رنگ، جمع کننده قلم، منبع یادگیری و کولاژساز عکس است. از این نرم ‌افزار حتی برای ساخت اطلاعات خصوصی نموداری با استفاده از صدها المان طراحی و فونت‌های رایگان استفاده می‌شود. اگرچه، امکانات این نرم ‌افزار کمتر از نمونه‌های قدرتمندی مانند Adobe Creative Cloud است اما سادگی آن موجب شده تا به یکی از بهترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک دیجیتال برای مبتدیان تبدیل شود. این نرم ‌افزار را می‌توان در مرورگر استفاده کرد اما بیشتر امکانات آن هنگام نصب بر روی اندروید یا iOS قابل استفاده می‌باشد.

نرم افزار طراحی گرافیک Photo Pos Pro

Photo Pos Pro

این نرم ‌افزار یکی از بهترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک به ویژه در زمینه‌ تعمیر عکس‌ها به شمار می‌رود. اگر به دنبال مجموعه‌ کاملی از ابزارهای رایگان ویرایش عکس یا مجموعه ابزارهای شگفت‌انگیز GIMP می‌گردید، نرم ‌افزار طراحی گرافیک Photo Pos Pro گزینه‌ عالی به نظر می‌رسد. این نرم ‌افزار علاوه بر تثبیت کنتراست، نورپردازی و اشباع مناسب، مجهز به تکنیک‌های پیشرفته‌تری نیز است. رابط کاربری نرم ‌افزار Photo Pos Pro بسیار ساده و کاربرپسند است و راهنمای بسیار قوی برای شروع کار در اختیار طراح قرار می‌گیرد. همچنین، این نرم ‌افزار مجهز به افزونه‌ها و پلاگین‌های متعددی است که طراح می‌تواند از آن‌ها متناسب با نیازهای خود استفاده کند. نرم ‌افزار  Photo Pos Pro را می‌توان بر روی سیستم‌عامل ویندوز نصب کرد.

نرم افزار طراحی گرافیک Krita

Krita

نرم ‌افزار طراحی گرافیک Krita، بر هنرهای دیجیتالی تمرکز ویژه‌ای دارد و به همین دلیل ابزارها و قلم‌ موهای باکیفیت بالای بسیار زیادی را در اختیار طراحان قرار می‌دهد که به طور مستمر به‌روزرسانی می‌شوند. از ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم ‌افزار، رایگان بودن آن است. البته باید خاطرنشان کرد که نرم ‌افزار ‌Krita دارای مجوز نرم ‌افزارهای آزاد یعنی پروانه GNU است. نرم ‌افزار Krita را می‌توان بر روی سیستم‌عامل ویندوز و لینوکس نصب کرد. البته، نسخه‌ متناسب با مک نیز وجود دارد که با نسخه‌های ویندوز و لینوکس برابر نمی‌باشد.

نرم ‌افزار Krita از مود رنگی CMYK پشتیبانی می‌کند و قابلیت نقاشی دامنه پویای بالا را برای طراح فراهم می‌سازد. از دیگر مزایا این نرم ‌افزار رایگان، پشتیبانی از خطوط راهنمای پرسپکتیو و داشتن فیلترهای هنری است. همچنین می‌توان از آن برای طراحی به روش برداری یا همان وکتور نیز استفاده کرد. نرم ‌افزار Krita جایگزین مناسبی برای نرم ‌افزار قدرتمند طراحی گرافیک یعنی فتوشاپ است.

نرم افزار طراحی گرافیک Affinity Designer

Affinity Designer

نرم ‌افزار طراحی گرافیک Affinity Designer یکی از سریع‌ترین، دقیق‌ترین و بی‌نقص‌ترین نرم ‌افزارهای طراحی گرافیک برداری محسوب می‌شود. این نرم ‌افزار گزینه‌ی بسیار عالی برای افرادی است که بر روی طراحی یک لوگوی تجاری، هنرهای مفهومی، پروژه‌های بزرگ گرافیکی، آیکون‌ها، UX و UI کار می‌کنند. گستره‌ ابزارهای این نرم ‌افزار بسیار شگفت‌انگیز است. نرم ‌افزار Affinity Designer، قابلیت پشتیبانی از رنگ‌بندی‌های مختلف LAB، CMYK، RGB و GreyScale را دارد. ابزارهای قلم ‌موی آن کاملاً طبیعی و قابل تنظیم می‌باشند و می‌توان محیط پروژه را با توجه به نیازهای طراح گرافیک دیجیتال، شخصی‌سازی کرد. مود ترکیب آن بسیار زیبا و بدون کاهش کیفیت تصویر کار می‌کند.

منبع: creativebloq.com

 

۲۰ تبلت طراحی و قلم های نوری با گرافیک بالا مخصوص حرفه ای ها

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024