همه چیز درباره کروم کست گوگل و راهنمای استفاده از آن

در سالیان اخیر شاهد معرفی ابزار مختلف برای ایجاد ارتباط بین گوشی هوشمند و یک دستگاه دیگر (مثل کامپیوتر یا تلویزیون) بوده‌ایم. یکی از جدیدترین ابزاری که در این زمینه ساخته شده‌است، کروم کست گوگل است. با استفاده از این وسیله می‌توان یک فیلم از یوتیوب را از طریق گوشی تلفن روی یک دستگاه تلویزیون نمایش‌ داد و یا یک وبسایت را روی کامپیوتر مشاهده کرد. در این نوشته می‌خواهیم تمامی آنچه که مخاطبان باید از این تکنولوژی جدید بدانند را توضیح‌ دهیم.

کروم کست گوگل چیست؟

کروم کست گوگل دستگاهی است که به درگاه HDMI تلویزیون متصل می‌شود و با استفاده از یک کابل USB به منبع برق ارتباط برقرار می‌کند. سپس با استفاده از گوشی هوشمند یا کامپیوتر به عنوان کنترل از راه دور، می‌توان محتواهای ویدئویی از نتفلیکس، یوتیوب، هلو، گوگل پلی استور و دیگر سرویس‌ها را روی تلویزیون نمایش‌ داد.

کروم کست گوگل به تلویزیون متصل می‌شود و از طریق گوشی هوشمند قابل کنترل است. می‌توان اپلیکیشنی را روی گوشی هوشمند باز کرد و سپس از طریق این تکنولوژی جدید محتوای آن را روی تلویزیون به نمایش گذاشت.

کروم کست گوگل برای نمایش محتواها روی تلویزیون از پروتکل گوگل کست پیروی می‌کند بنابراین برای نمایش محتوا روی تلویزیون باید از منابع مورد استفاده پشتیبانی ‌شود (سرویس‌هایی مثل نتفلیکس، آمازون پرایم ویدئو، یوتیوب، مرورگر کروم، اندروید و بسیاری سرویس‌های دیگر از این وسیله پشتیبانی می‌کنند.

کروم کست گوگل چیست؟

کروم کست گوگل برای نخستین بار در سال 2013 معرفی ‌شد و سپس در سال 2015 با عرضه نسخه کروم کست گوگل 2 بروزرسانی ‌شد و سپس مجددا در سال 2018  نسل سوم این تکنولوژی معرفی‌ شد. تمامی این نسخه‌ها از محتوای فول HD پشتیبانی می‌کنند و هرچه وای ‌فای مورد استفاده سرعت بیشتری داشته ‌باشد، این تکنولوژی جدید عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد.

در سال 2016 کروم کست گوگل اولترا معرفی ‌شد که عملکرد مشابهی با نسخه قبلی داشت اما این مزیت را دارا بود که می‌توانست محتواها را با کیفیت 4K به نمایش بگذارد.

شایعاتی وجود دارد که شرکت گوگل قصد دارد یک کروم کست متفاوت را به بازار عرضه ‌کند. مطابق شایعات نام این نسخه جدید سابرینا خواهد بود، همچنین برخی معتقدند این نسخه را باید کروم کست گوگل اولترا 2 نامید زیرا از کیفیت 4K HDR پشتیبانی می‌کند.

نحوه کارکرد کروم کست گوگل چگونه است؟

مسئله مهمی که مخاطب باید درباره این تکنولوژی جدید بداند این است که در این فرایند محتواها از گوشی همراه به دانگل کروم کست ارسال نمی‌شوند. بلکه فرایند کارکرد به این شکل است که فرد با استفاده از گوشی همراه این وسیله می‌گوید که چه محتوایی را به نمایش بگذارد. سپس کروم کست گوگل از اتصال خود استفاده می‌کند تا آن محتوا را با بهترین کیفیت ممکن روی تلویزیون به نمایش بگذارد.

یعنی اگر شما کروم کست اولترا را به یک تلویزیون 4K متصل‌ کنید، محتواها با کیفیت 4K نمایش داده می‌شوند در حالیکه روی گوشی همراه قادر نیستید آن محتوا را با کیفیت 4K تماشا کنید.

پیش نیازها

برای استفاده از این تکنولوژی جدید باید آن را به یک ورودی HDMI تلویزیون و هم زمان به منبع برق متصل‌ کنید. برای این کار می‌توان از سوکت USB پشت تلویزیون استفاده‌ کرد. در مورد کروم کست اولترا باید از پریز برق استفاده ‌شود، زیرا تلویزیون قادر به تامین انرژی مورد نیاز کروم کست نخواهد بود.

همچنین به یک دستگاه اندروید یا آی او اس که آخرین نسخه از اپلیکیشن (گوگل هوم) روی آن نصب باشد، نیاز است یا اینکه می‌توان از یک کامپیوتر ویندوز، مک و یا کروم ‌بوک که آخرین نسخه از مرورگر کروم روی آن نصب است، استفاده‌ کرد.

بسیار مهم است که این ابزار و گوشی همراه یا کامپیوتر به یک شبکه وای فای یکسان متصل ‌شوند. در غیر این ‌صورت نمی‌توان محتواها را روی تلویزیون نمایش ‌داد.

مزایای کروم کست گوگل

نصب و راه ‌اندازی کروم کست گوگل

نصب و راه‌اندازی این تکنولوژی جدید بسیار آسان است. برای راه‌اندازی این دستگاه باید آن را به پورت HDMI تلویزیون وصل‌ کرد و همزمان آن را به یک منبع برق (پشت تلویزیون یا پریز برق) وصل ‌کرد. سپس باید اپلیکیشن گوگل هوم را روی یک گوشی هوشمند نصب‌ و اجرا کرد و پس از وارد شدن به اپلیکیشن باید دستورالعمل‌های گفته ‌شده را دنبال‌ کرد.

اپلیکیشن گوگل هوم قادر است به صورت خودکار کروم کست گوگل را پیدا کند و از کاربر بخواهد که این تکنولوژی جدید را به همان وای‌ فایی متصل ‌کند که گوشی به آن متصل شده ‌است.

همچنین برای کنترل آن می‌توان از کامپیوتر استفاده‌کرد. کافی است مرورگر کروم روی کامپیوتر نصب ‌شود و سپس آدرس chromecast.com/setup   وارد شود (یا اینکه اکستنشن گوگل کست نصب شود).

بیشتر بخوانید: دانلود از گوگل پلی و اجرای اپلیکیشن های آن در رایانه و تلفن همراه

کست ‌کردن یک محتوا

پس از نصب کروم کست گوگل تمام کاری که باید انجام ‌شود این است که در اپلیکیشن‌های قابل کست (قابل نمایش روی تلویزیون) گزینه cast را انتخاب ‌کرد، بلافاصله پس از این کار، محتوای مربوطه روی صفحه نمایش تلویزیون نمایش داده می‌شود.

از طریق مرورگر کروم روی کامپیوتر نیز کافی است گزینه cast در جایی مثل یوتیوب، کلیک ‌کرد.

پس از کست‌ کردن یک محتوا باید به یاد داشت که تمامی کنترل‌ها از طریق گوشی تلفن صورت می‌پذیرد و برای انجام کارهایی مثل پخش فیلم، متوقف ‌کردن و جلو عقب کردن فیلم باید از گوشی همراه استفاده‌ شود.

کارهایی که با استفاده از کروم کست گوگل می‌توان انجام ‌داد

با استفاده از این تکنولوژی جدید می‌توان فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی را از اپلیکیشن‌های مشخص اندروید یا آی او اس روی تلویزیون نمایش‌ داد. برای کنترل کروم کست گوگل نیاز به یک رابط کاربری نیست و به سادگی و با استفاده از یک دستگاه موبایل یا کامپیوتر می‌توان آن را کنترل ‌کرد. همچنین می‌توان صفحه نمایش اندروید را روی صفحه تلویزیون نمایش ‌داد، اپلیکیشن‌های مختلف را باز کرد و با آن‌ها به موسیقی گوش ‌داد و یا عکس‌ها را به نمایش گذاشت.

کروم کست گوگل را بشناسید

با استفاده از کروم کست گوگل از چه سایت‌ها و اپلیکیشن‌هایی می‌توان استفاده‌ کرد؟

نمایش اپلیکیشن‌های موبایلی روی یک صفحه نمایش بزرگ (تلویزیون) قطعا برای مخاطب جذاب خواهد بود. می‌توان از گوشی همراه یا تبلت استفاده ‌کرد و تمامی آنچه که روی تلویزیون نمایش داده می‌شود را کنترل‌کرد. اپلیکیشن‌ های مختلفی وجودد ارد که با استفاده از این تکنولوژی جدید می‌توان آن ها را روی تلویزیون نمایش‎ داد، برای مثال:

  • نتفلیکس
  • آمازون ویدئو
  • اسپاتیفای
  • HBO Now
  • هلو
  • انگری بردز با دوستان
  • Watch ESPN
  • گوگل فوتوز
  • یوتیوب
  • PBS Kids
  • توییچ
  • پاندورا
  • BBC iPlayer
  • و اپلیکیشن‌های بسیار زیاد دیگر

بسیاری از سایت‌ها هم قابلیت کستینگ دارند. در حال حاضر، سایت‌های یوتیوب، نتفلیکس، گوگل پلی موویز، گوگل پلی موزیک و بسیاری سایت‌های دیگر از این ویژگی بهره می‌برند و گوگل اعلام‌ کرده که در آینده نزدیک، تعداد این سایت‌ها را افزایش می ‌دهد. وبسایت‌هایی که این ویژگی را داشته‌ باشند دارای گزینه cast هستند و وبسایت‌هایی که این ویژگی ندارند را می‌توان با استفاده از اکستنشن cast روی تلویزیون نمایش‌ داد.

بیشتر بخوانید: خرید ساده و سریع از آمازون با دانلود افزونه مالتینا برای گوگل کروم

تفاوت کروم کست گوگل و کروم کست گوگل اولترا

دو نوع کلی از کروم کست وجود دارد. کروم کست معمولی که قیمت آن 35 دلار است و می‌تواند محتواها را تا کیفیت 1080 نمایش ‌دهد. در حالیکه کروم کست اولترا معادل 70 دلار قیمت‌ دارد و از کیفیت 4K و تکنولوژی HDR پشتیبانی می‌کند.

از نظر گستردگی پوشش کانال‌های مختلف و عملکرد کلی، هر دو دستگاه عملکرد مشابهی دارند. همچنین در کروم کست اولترا به جای استفاده از کابل یو اس بی برای اتصال به تلویزیون می‌توان از کابل Ethernet استفاده‌کرد.

دریافت اکستنشن کروم کست گوگل

برای استفاده از اکستنشن این تکنولوژی جدید نیاز به دانلود چیز جدیدی نیست. اگر وبسایتی قابلیت کستینگ ندارد، کافی است روی گزینه سه نقطه که در بالای صفحه سمت راست قابل مشاهده ‌است، کلیک شود و سپس گزینه cast انتخاب ‌شود. سپس می‌توان دستگاه‌های مناسب برای ارسال فیلم به تلویزیون را مشاهده ‌کرد.

برای در دسترس ‌بودن گزینه cast می‌توان روی گزینه cast راست کلیک کرد و سپس گزینه Always show icon را انتخاب‌ کرد.

انواع کروم کست گوگل

کنترل کروم کست گوگل با صدا

برای کنترل این تکنولوژی جدید می‌توان اپلیکیشن گوگل هوم را مورد استفاده‌ قرار داد. البته این ویژگی هم وجود دارد که می‌توان با استفاده از گوگل اسیستنت، کروم کست گوگل را با فرامین صوتی کنترل  کرد.

مناسب برای سفر

اندازه کوچک، نصب و راه‌ اندازی آسان موجب می‌شود این تکنولوژی جدید یک وسیله مناسب برای مسافران باشد. با این وجود کروم کست گوگل از پورتال‌های کپتیو پشتیبانی نمی‌کند ( شبکه‌هایی که به لاگین‌های browser-based نیاز دارند). به همین دلیل در بسیاری از دانشگاه‌ها و هتل‌ها نمی‌توان از این تکنولوژی جدید استفاده ‌کرد. با این وجود اگر بتوان در طول مسافرت یک وای فای بدون پورتال کپتیو پیدا کرد، به راحتی می‌توان از این تکنولوژی جدید استفاده‌ کرد.

خرید کروم کست گوگل

برای افرادی که در داخل ایران زندگی می‌کنند، خرید و استفاده از نسخه اولیه کروم کست گوگل به راحتی در دسترس است شما می‌توانید این وسیله جدید را به راحتی از وبسایت مالتینا خریداری‌ کنید. همچنین تهیه نسخه اولترا و نسل سوم نیز که در وبسایت آمازون موجود است را می‌توانید از وبسایت مالتینا بخرید.

برطرف‌کردن مشکلات کروم کست گوگل

کروم کست گوگل یک وسیله کم عیب و نقص است اما گاهی اوقات ممکن است مشکلاتی برای آن ایجاد شود. اصلی‌ترین مشکلات احتمالی به شرح زیر است:

عدم توانایی در اتصال به وای‌ فای

 اگر کروم کست گوگل نتواند به وای ‌فای متصل‌ شود احتمالا به این خاطر است که نتوانسته، شبکه وای ‌فای را پیدا کند. بهترین روش برای حل این مشکل نزدیک‌‌تر کردن فاصله وای ‌فای و کروم کست است. همچنین می‌توان از یک تقویت ‌کننده وای ‌فای نیز استفاده ‌کرد.

تلفن هوشمند نتواند محتواهای اپلیکیشن‌های مناسب را کست ‌کند: گزینه کست‌ کردن محتوا معمولا در بالا و سمت راست اپلیکیشن یا ویدئو قرار دارد و اگر در اپلیکیشنی مانند نتفلیکس که از ویژگی کستینگ پشتیبانی می‌کند، گزینه کست قابل مشاهده نباشد، احتمالا مشکل این است که گوشی نتوانسته به شبکه متصل‌ شود یا کروم کست در حالت آفلاین قرار دارد.

کروم کست گوگل چه ابزاری است؟

عدم توانایی در کنترل فرایند کستینگ

 گاهی اوقات فرد فرایند کستینگ را شروع می‌کند و در یک نقطه می‌خواهد آن را متوقف ‌کند اما متوجه می‌شود که کنترلی روی فرایند ندارد. برای مثال فرد از طریق نتفلیکس شروع به دیدن یک سریال می‌کند و در یک نقطه می‌خواهد پخش سریال را متوقف ‌کند، اما موفق به این کار نمی‌شود و چند قسمت پشت سر هم پخش می‌شوند. برای حل این مشکل می‌توان گوشی را ری ‌استارت کرد، از یک دستگاه اندروید دیگر استفاده ‌کرد و یا اینکه کروم کست را خاموش ‌کرد (قطع ‌کردن از منبع برق).

نامناسب بودن کیفیت نمایشی کروم کست گوگل

این وسیله به صورت پیش‌ فرض، بالاترین کیفیت ممکن را پخش خواهد کرد. اگر کیفیت تصویر خوب نیست دلیل آن به احتمال زیاد نامناسب بودن اتصال به شبکه خواهد بود. همچنین ویژگی‌های HDMI تلویزیون باید با کیفیت مورد نظر برای نمایش هم‌خوانی داشته ‌باشد زیرا در غیر این ‌صورت ممکن است تصویر با کیفیت مناسبی نمایش داده ‌نشود.

کاربرد کروم کست گوگل

منابع:

tomsguide

pocket-lint

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024