گچ خوراکی چیست؟ بررسی و خرید انواع گچ خوراکی

گچ خوراکی و تمایل به خوردن گچ ( بررسی فواید و مضرات خوردن گچ)

آیا تا به حال افراد بزرگسال و کودکانی را دیده‌اید که تمایل به خوردن گچ دارند؟! و یا مهر نماز میخورند؟ چرا این افراد تمایل به خوردن گچ یا مهر دارند؟ اگر زمانی را در اینستاگرام یا یوتیوب سپری کرده باشید، احتمالا ویدیوهای ASMR خوردن گچ و یا چالک CHALK به چشمتان خورده است. در ادامه‌ی این مطلب از مالتینا بلاگ، عوامل ایجاد تمایل به خوردن گچ توسط افراد و فواید و مضرات این کار را بررسی می‌کنیم و سپس به معرفی گچ خوراکی و ویژگی‌ها و نحوه خرید انواع گچ خوراکی می‌پردازیم.

تمایل به خوردن گچ

چرا برخی افراد گچ می‌خورند؟

گاهی اوقات، برخی از بزرگسالان و کودکان ممکن است هوس خوردن گچ کنند. اگر احساس تمایل به خوردن گچ دارید، ممکن است به یک بیماری به نام پیکا (Pica) مبتلا باشید. پیکا نوعی اختلال تغذیه‌ای است که معمولا به عنوان ولع به مصرف مداوم مواد غیر مغذی و فاقد ارزش غذایی خاص تعریف می‌شود.

افراد مبتلا به پیکا اغلب دوست دارند نشاسته خام، خاک، یخ یا گچ و… بخورند. خوردن گچ یکی از علائم اختلال تغذیه‌ای پیکا است. پیکا می‌تواند با بارداری و کمبود مواد مغذی در بدن و همچنین اختلالات وسواس فکری مرتبط است.

انواع کمبودهای تغذیه‌ای که باعث می‌شود فرد به طور خاص هوس گچ کند، کاملاً مشخص نیست، اما محققان مدت‌ها است که این نظریه را مطرح کرده‌اند که خوردن گچ با کمبود روی و آهن در بدن مرتبط است.

نتایج حاصل از مطالعه‌ای که در سال 2015 بر روی بیش از 6000 فرد مبتلا به علائم پیکا انجام شد، این بیماری را با تعداد کم گلبول‌های قرمز خون و همچنین سطح پایین‌تر عنصر روی در خون مرتبط کرد.

در حالی که مغز شما می‌داند که گچ (کربنات کلسیم) غذا نیست، بدن شما گچ را به عنوان راه‌حلی برای رفع کمبود مواد مغذی می‌بیند، که نشانه‌ای از اتفاق به صورت تمایل یا ولع به مصرف گچ در فرد بروز می‌کند.

در برخی از زنان باردار و شیرده، تمایل به خوردن گچ گاهی اوقات به یک چالش واقعی تبدیل می‌شود. چرا که در دوران بارداری و شیردهی، بدن آن‌ها به سرعت کلسیم را در حجم زیادی مصرف می‌کند و بدن باید در اسرع وقت کمبود ذخایر خود را رفع کند.

همچنین برخی از کودکان به دلیل رشد سریع خود در معرض کمبود انواع مواد مغذی و معدنی مانند کلسیم قرار می‌گیرند. طبق نتایج حاصل از  تحقیقات انجام شده، برخی از افراد مبتلا به اضطراب یا OCD اظهار کرده‌اند تمایل به خوردن گچ دارند و طعم گچ و جویدن آن باع ایجاد حس آرامش در آن‌ها می‌شود. 

تشخیص کمبود تغذیه ای در بدن

 با توجه به مطالب ذکر شده، می‌توان نتیجه گرفت که کمبود برخی مواد مغذی در بدن علت اصلی ابتلا به اختلال تغذیه‌ای پیکا و تمایل به خوردن مواد فاقد ارزش غذایی و حتی مضر برای بدن است. اگر میل به خوردن گچ در حال تبدیل شدن به یک الگوی مداوم تغذیه‌ای است، باید به یک پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. پزشک سعی خواهد کرد تعیین کند که فرد چه مدت زمانی است که ولع به مصرف گچ دارد، هر چند وقت یکبار هوس خوردن آن را دارد، و اینکه آیا این کار به هر عامل دیگری که افراد را در معرض خطر بیشتری برای تمایل به خوردن گچ قرار می‌دهد، مانند بارداری یا OCD مرتبط است یا خیر.

گاهی اوقات میل به خوردن گچ زمانی رخ می‌دهد که کمبود آهن در بدن وجود داشته باشد. این را می‌توان با یک آزمایش خون ساده برای هموگلوبین بررسی کرد. لازم به ذکر است که کم خونی ناشی از فقر آهن (سطح پایین هموگلوبین در خون) ارتباط نزدیکی با تمایل به خوردن گچ دارد. با تغذیه مناسب و افزایش سطح هموگلوبین، می‌توان انتظار داشت که این مشکل رفع شود.

خطرات خوردن گچ چیست؟

گچ (کربنات کلسیم) میزان سمیت کمی دارد و ممکن است خوردن آن به شما آسیب نرساند، اما خوردن گچ هرگز ایده خوبی نیست. خوردن گچ اغلب می‌تواند سیستم گوارش شما را مختل کند و به اندام‌های داخلی شما آسیب برساند. همچنین ممکن است منجر به بروز مشکلاتی از قبیل درد شکم، تهوع، استفراغ، یبوست، اسهال شود. گچ ناشی از گرد و غبار ممکن است باعث تحریک چشم شود و برای ریه‌ها مضر است.

تمایل به خوردن گچ چگونه درمان می‌شود؟

برنامه درمانی برای درمان خوردن گچ بستگی به علت زمینه‌ای آن دارد. اگر نتیج حاصل از آزمایش خون، کمبود تغذیه ای را نشان دهد، پزشک مکمل‌هایی را تجویز می‌کند. در اغلب مواقع، مکمل‌هایی که کمبود تغذیه‌ای را اصلاح می‌کنند، درمان موثر و کافی برای پایان دادن به این اختلال تغذیه‌ای هستند. اگر خوردن گچ مربوط به شرایط دیگری مانند اختلال وسواس فکری باشد، مراجعه به روانپزشک و تجویز دارو توصیه می‌شود.

یک راه موثر برای ترک عادت خوردن گچ در کنار مراجعه به پزشک، استفاده از گچ خوراکی است که امروزه توسط افراد مختلف و با دلایلی مانند هوس‌های ناشی از بارداری یا برای ترک عادت خوردن گچ در کودکان پس از درمان کمبودهای تغذیه‌ای و برای دریافت فواید کلسیم و عناصر طبیعی، مورد مصرف قرار می‌گیرد.

گچ خوراکی چیست؟

گچ خوراکی ترکبیبی از نشاسته ذرت، طعم دهنده و رنگ‌های خوراکی با مقدار کمی‌ کربنات کلسیم و کربنات منیزیم و ویتامین C است. گچ خوراکی دارای طعم گچ مانندی است که کسانی که تمایل به مصرف گچ و خاک رس دارند، آن را می‌پسندند. برخی از گچ‌ها ترد و برخی از گچ‌ها نرم هستند و به راحتی خرد می‌شود و به دندان‌ها آسیب نمی‌رساند. 

خوردن گچ

گچ خوراکی چه طعمی‌ دارد؟

این طعم برای افراد مختلف متفاوت است، اماگچ خوراکی طعمی‌ دارد که عاشقان گچ خوراکی و خاک رس آن را دوست دارند. گچ خوراکی طعم خوشایند و تقریبا شیرینی دارد و در طعم‌های برخی از گچ‌ها بسته به نوع آن‌ها ترد و برخی از گچ‌ها نرم هستند.

فواید خوردن گچ خوراکی

بدن شما کلسیم تولید نمی‌کند، بنابراین باید آن را از طریق منابع دیگر از غذا یا مکمل‌های کلسیم دریافت کنید. گچ خوراکی دارای مقادیری از کلسیم است و اگر در حد متعادل مصرف شود، فوایدی به همراه دارد.

مصرف کلسیم استخوان‌ها را تقویت کرده و به حفظ شکل مناسب استخوان‌ها کمک می‌کند و از بسیاری از مشکلات اسکلتی مانند آرتریت و پوکی استخوان جلوگیری می‌کند.

 کلسیم به طور موثر به حفظ وزن مطلوب بدن و لاغر شدن کمک می‌کند.

مصرف کلسیم به رفع علائم سندرم پیش از قاعدگی مانند سرگیجه، نوسانات خلقی، افت فشار خون را کاهش می‌دهد و به محافظت از دندان‌ها و سلامت استخوان فک، کمک می‌کند.

می‌توان از گچ خوراکی برای کاهش علائم ورم معده در کنار درمان تجویز شده توسط پزشک متخصص، استفاده کرد و مقدار کمی‌آن را صبح 30 دقیقه قبل از غذا میل نمود.

گچ خوراکی از کجا بخرم؟

شما با مراجعه به فروشگاه اینترنتی مالتینا از اینجا، می‌توانید گچ خوراکی باکیفیت را خریداری نمایید. تمامی محصولات این فروشگاه با تضمین کیفیت و اصالت به فروش می‌رسند. همچنین در مالتینا می‌توانید به راحتی از آمازون آمریکا (بزرگ‌ترین فروشگاه آنلاین دنیا) خرید خود را از هر جای ایران و با کلیه کارت‌های عضو شبکه شتاب بانکی، انجام داده و بدون نیاز به کردیت کارت و موارد مربوط به ارسال از آمریکا، کالای سفارشی را ظرف ۲-۳ هفته، درب منزل خود تحویل بگیرید.

گچ خوراکی

سخن پایانی

اگر مطالعه این مطلب برای‌تان مفید بود، خواهشمندیم نظرات و دیدگاه ارزشمند خود را در رابطه با این موضوع، با ما و خوانندگان مالتینا بلاگ، در میان گذاشته و محتوای این مطلب را از طریق لینک شبکه‌های اجتماعی موجود در کنار این صفحه یا سایر راه‌های ارتباطی، با دوستان و اطرافیان خود به اشتراک بگذارید.همچنین برای مطالعه مطالب مفید و کاربردی دیگر در زمینه حفظ و بهبود سلامت عمو‌می‌ بدن و ایجاد عادات سالم غذایی، به بخش زیبایی و سلامت مالتینا بلاگ مراجعه نمایید.

منابع: chalkineurope.com، healthline.com

در مالتینا بلاگ بیشتر بخوانید:

چندش آورترین و عجیب ترین غذاهای جهان، نه فقط در چین!

آلرژی و حساسیت‌‌های غذایی نادر اما خطرناک

۱۵ ماده غذایی که روند پیری را به تعویق می‌اندازند

۵ غذای پرطرفدار دنیا با دستور پخت آشپزهای بین المللی

...خرید کالای اصل از آمازون با کد تخفیف اختصاصی برای شما! از دست ندید
MAGMA2024